
CONCERTE

Timișoara | 17 august 2021
Opera Națională Română din Timișoara

București | 19 august 2021
Festivalul Internațional „Vara Magică”, în curtea Ateneului Român

Cluj | 20 august 2021 | ora 20:30
Vechiul Casino, Parcul Central „Simion Bărnuțiu”

Timișoara | 11 AUGUST 2021 | 19:30
Sala Orpheum – Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara
Gala tinerelor talente – Recitalul participanților la masterclass-uri
Program Turneu RCO 2021
- Béla Bartók – Dansuri populare românești
- Oana Vardianu – Genesis
- George Enescu – Intermezzi op. 12
- Alin Constantin Chelărescu – Panicandemica
- W. A. Mozart – Simfonia nr. 40
Béla Bartók – Dansuri populare românești

Scrise original pentru pian în 1915, cele șase dansuri populare care alcătuiesc suita lui Béla Bartók intitulată „Dansuri Populare Românești” (anume „Joc cu bâta”, „Brâul”, „Pe loc”, “Buciumeana”, „Poargă românească” și „Mărunțel”), au la bază melodii culese de compozitor între 1909 și 1914 în Transilvania, pe parcursul peregrinărilor sale în care a înregistrat și transcris melodii din folclorul poporului român. Scrise după un hiatus de aproape doi ani, cauzat de o stare de depresie datorată începerii Primului Război Mondial, această suită poate fi considerată un răspuns prin muzică venit în vremuri tulburi, o reamintire că de cele mai multe ori soluțiile le putem găsi în originile noastre.
Oana Vardianu – Genesis

Lucrarea tinerei compozitoare Oana Vardianu intitulată „Genesis” a fost scrisă pentru Apelul de lucrări „Call for scores” lansat de Romanian Chamber Orchestra în 2021. Opusul are ca scop principal explorarea originilor muzicale, reprezentate de teme stilistic tradiționale tratate în viziune conceptuală proprie. Elemente precum sintaxa omofonă, predominantă în limbajul muzical tradițional, și metrul compus eterogen oscilant, sunt însoțite de pasaje atonale, seriale, politonale, formând astfel o comunicare permanentă între trecut și prezent. Lucrarea poartă subtitlul „Rondo pentru orchestră de cameră” datorită formei acesteia, în același timp fiind ușor fluctuantă și atipică. Astfel, refrenul apare în diferite ipostaze, prin modificarea centrului modal, a metrului, a caracterului, finalul prezentând varianta inițială, de această dată mult mai convingătoare, sugerând devotamentul pe care oamenii, printre care și compozitorii George Enescu și Béla Bartók, îl pot dărui muzicii tradiționale. Mai mult decât atât, cupletele sunt complementare față de refrene prin diversitatea pe care o introduc în discursul muzical.
George Enescu – Intermezzi op. 12

Compuse în 1902 și 1903, „Intermezzi” op. 12 de George Enescu sunt două piese scurte dedicate prințesei Elena Bibescu, pianistă și susținătoare importantă a lui Enescu la Paris. Din punct de vedere temporal au fost scrise în imediata vecinătate a celebrelor Rapsodii Române (1901) şi a Suitei nr. 1 pentru orchestră (1902). Fiind piese reflexive, pe parcursul lor compozitorul creează o atmosferă intimă, camerală, în care inflexiunile modale prezente,
îmbinate cu sonorităţi pre impresioniste și cu un limbaj cromatic puternic, potențează o stare de nesiguranță și oferă publicului un cadru meditativ.
Alin Constantin Chelărescu – Panicandemica

„Panicandemica” pentru orchestră de cameră, scrisă de Alin Constantin Chelărescu Apelul de lucrări „Call for scores” lansat de Romanian Chamber Orchestra în 2021, pune la încercare condiția umană prin prisma unei călătorii cu mai multe destinații neașteptate. Tema călătoriei reprezintă vremurile pandemice care l-au aruncat pe om în fața unor provocări imprevizibile. Teama, frica și o continuă ,,stare de alertă” sunt resimțite încă de la începutul lucrării, fiind sentimente ce vor stăpâni firea umană până la prima destinație. Apariția surprinzătoare a unei doine creează un sentiment de liniște care va rămâne instaurat o bună perioadă de timp, însă următoarea destinație îl surprinde din nou pe om, care este pus în fața unor greșeli repetate care îl împiedică să evadeze din spațiul incert, sonorități tratate printr-o temă a unui „joc” ce se repetă sub diferite timbralități. Cel mai profund și apăsător moment de pe parcursul lucrării îl reprezintă melodia unui „bocet” care apare ca un omagiuadus victimelor acestei călătorii pandemice. Toate aceste destinații vor continua să-l surprindă pe om, punându-l în fața unor situații limită însoțite de ecouri ale unor amintiri deja petrecute care vor reveni sub o formă sau alta pe parcursul întregii călătorii.
W. A. Mozart – Simfonia nr. 40

Călătoria noastră se încheie cu Simfonia nr. 40 de W. A. Mozart, lucrare în care compozitorul oscilează între întuneric și lumină, tragism și bucurie, această simfonie fiind considerată de muzicologul german Alfred Einstein drept un adevărat „apel la eternitate”. Această viziune ne amintește de faptul că oricât de dificilă se dovedește a fi o perioadă, aceasta poate constitui un moment de reflecție și de renaștere, lucru care poate fi observat în permanență atât în artă, cât și în natură, locuri în care nimic nu moare, totul se transformă.
Call for Scores
Proiectul Romanian Chamber Orchestra din anul 2021 se află sub semnul metaforei compasului, instrumentul de geometrie care descrie un cerc perfect.
Prin apelul ”Call for Scores 2021”, Romanian Chamber Orchestra își propune să comemoreze 140 de ani de la nașterea compozitorilor George Enescu și Béla Bartók.
Întărind simbiozele existente între autenticitatea elementelor folclorice și modernitatea propriului limbaj muzical, încurajăm comemorarea acestor giganți ai muzicii clasice universale, prin citarea acestora în noua compoziție sau prin folosirea unui limbaj componistic propriu care să poarte publicul spre universul celor doi mari compozitori ai secolului XX.
Tema ”Call for Scores” din 2021 poate fi, de asemenea, concentrată în jurul trăirilor din timpul pandemiei (care a afectat puternic sectorul cultural), a trăirilor de deznădejde și teamă, dar și a sentimentului de încredere și speranță, specific perioadei actuale (după lunga așteptare a revenirii la normalitate).
CondiȚii de participare
- Apelul este deschis tinerilor compozitori, cu vârsta cuprinsă între 18-40 de ani, care dețin cetățenia română. Fiecare concurent poate participa cu una sau mai multe compoziții.
- Lucrarea cu care va participa la concurs trebuie să fie originală, să nu fi fost interpretată anterior în fața publicului și să fie compusă pentru o orchestră de cameră care are în componența aparatului orchestral următoarele instrumente: cordari, flaut, 2 oboaie, 2 clarinete, 2 fagoturi și 2 corni.
- Durată maximă a lucrării trebuie să fie de aproximativ 8 minute.
- Înscrierea nu presupune nicio taxă de participare și se realizează prin e-mail, la adresa trib2art@gmail.com, în subiectul e-mail-ului menționându-se: RCO call for scores – NUME PARTICIPANT.
- Compoziția se va anexa în format pdf (max. 20 MB), alături de CV-ul personal (max. 1800 caractere). În cazul în care există înregistrări private (fără prezența publicului) ale lucrării prezentate în cadrul concursului, acestea vor fi puse la dispoziția organizatorilor sub formă de link introdus în corpul e-mail-ului (Youtube / Soundcloud / Vimeo).
- Procesul de selecție este coordonat de directorii artistici ai orchestrei, din comisia de jurizare făcând parte dirijorul Cristian Macelaru și directorii artistici ai Romanian Chamber Orchestra.
Perioada de înscriere a fost deschisă până în 18 iulie 2021.
OBIECTIVE
Stimularea tinerilor compozitori români de a scrie lucrări pentru această formulă orchestrală.
Îmbogățirea repertoriului românesc contemporan.
Promovarea tinerilor compozitori români, cu vârsta cuprinsă între 18 și 40 de ani.
MASTERCLASS
- Masterclass de vioară cu Sebastian Câșleanu
- Masterclass de violă cu Cristian Andriș
- Masterclass de violă cu Martha Windhagauer
- Masterclass de violoncel cu Octavian Lup
- Masterclass de muzică de cameră cu Martha Windhagauer
- Masterclass de oboi cu Felicia Greciuc
- Masterclass de fagot cu Constantin Barcov
- Masterclass de corn cu Ionuț Podgoreanu
- Masterclass de flaut cu Ștefan Diaconu
- Masterclass de muzică de cameră cu Felicia Greciuc, Constantin Barcov și Ștefan Diaconu
ORCHESTRA
VIOARA I
VIOARA a II-a
VIOLĂ
VIOLONCEL
CONTRABAS
FLAUT
OBOI
CLARINET
CORN
FAGOT