PROGRAM
TURNEU
2020

PROGRAM

▪️ A. Dvořák – Serenada Op. 22 ▪️

▪️ Premieră absolută – Lucrarea selectată în urma apelului de compoziție ▪️

▪️ F. Schubert – Fata și moartea ▪️

Serenada Op. 22 | Antonín Dvořák

I. Moderato  ▪️  II. Allegro con moto  ▪️  III. Vivace  ▪️  IV. Larghetto  ▪️  V. Allegro vivace

 

Serenada în mi major op. 22, scrisă de compozitorul ceh Antonín Dvořák, este una dintre cele mai cunoscute și îndrăgite lucrări pentru orchestră de coarde. Compusă în doar 12 zile (3-14 mai), în primăvara anului 1875, lucrarea abundă de melodii minunate și sonorități care ne poartă cu gândul spre Boemia.

Bazându-se pe o imaginație bogată, compozitorul reușește să creeze un material tematic solid, oferind opusului său un caracter idilic, sugerând prospețimea primăverii și o stare permanentă de optimism. Prima audiție a lucrării a avut loc la data de 10 decembrie 1876, la Praga, orchestra fiind alcătuită din muzicieni cehi și germani dirijați de către renumitul maestru Adolf Čech.

La prima apariție a compozitorului în rolul de dirijor, care a avut loc la Lipnik nad Becvou în luna august 1877, Serenada pentru orchestră de coarde a fost una din lucrările dirijate de acesta.

Fata și moartea | Franz Schubert

(ar. Gustav Mahler)
I. Allegro  ▪️  II. Andante con moto  ▪️  III. Scherzo. Allegro molto  ▪️  IV. Presto

 

Cvartetul nr. 14 în re minor „Fata și moartea” de F. Schubert este considerat unul dintre opusurile de referință ale compozitorului austriac, un pilon al repertoriul muzicii de cameră. Lucrarea a fost scrisă în luna martie a anului 1824, după ce compozitorul suferise de o boală gravă. Realizând că moartea este aproape, că cele mai importante vise ale sale se năruiesc unul după celălalt, având grave probleme financiare, acesta intră în depresie, starea sa de spirit fiind lipsită de orice speranță. Titlul Cvartetului nr. 14 are la bază prima temă a părții a doua a lucrării, în care Schubert a introdus un fragment muzical din liedul op. 7, nr. 3, compus în anul 1817.

„Fata și moartea” este o lucrare care prezintă vulnerabilitatea oamenilor existentă pe parcursul vieții și disperarea lor în fața morții. Moartea a fost o prezență constantă de-a lungul vieții lui Schubert, precum și în opusurile sale. În Cvartetul nr. 14, personajul Morții devine mult mai puternic, finalul lucrării poate fi considerat un adevărat „dans al morții”. Lucrarea a fost interpretată pentru prima dată în casa violoniștilor Karl și Franz Hacker, în ianuarie 1826. Prima audiție publică a opusului a avut loc la Berlin, în luna martie a anului 1833.

Romanian Chamber Orchestra interpretează varianta pentru orchestră de coarde a lucrării, realizată de compozitorul Gustav Mahler, editată de David Matthews și publicată în anul 1985.